diumenge, 1 de setembre del 2013

Geografia - Breu reflexió sobre la C-245 del Baix Llobregat

Reformes urbanístiques del món local.
Reflexió sobre la C-245 (Baix Llobregat)

A vegades els ciutadans no entenem perquè es prioritzen unes obres i altres es posposen fins l'eternitat. I a vegades, sembla que com aquelles obres faraòniques es posen per endavant d'altres que, a pesar de ser de menor rang, em sembla que tenen un impacte major en el dia a dia dels ciutadans. Un exemple clarísim és perquè a la nova terminal del aeroport del Prat no arriba ni tren ni metro ja en el moment de la seva inauguració? Està clar que per falta de transit aeri, de passatgers o manca de diners per aquesta obra no és.


Doncs bé, jo voldria assenyalar una via de menor rang que li cal una reforma urgent, la C-245.

L'altre dia vaig agafar la línia de bus L-96 des de Castelldefels platja fins a Sant Boi de Llobregat, líniade bus que circula, entre d'altres, per la carretera C-245. Una de les coses que em va sorpendre va ser la lentitud amb que anava l'autobus per aquesta via i la gran quantitat de transit que hi circula (cotxes, motos, ciclomotors, bicicletes, ... Com vaig observar desde la finestra del autobus, suposo que la C-245 és una via d'alta utilització entre els habitats del Baix Llobregat. I això provoca que els autobusos vagin molt a poc a poc i es faci etern un trajecte de pocs quilòmetres en una zona d'alta densitat de població.


La meva sorpresa va ser quan vaig realitzar una sensilla cerca per internet i vaig trobar el següent: 

La carretera C-245 entre Cornellà i Castelldefels es convertirà en un eix cívic i urbà

http://xarxamobal.diba.cat/XGMSV/cat/actualitat/actualitat_noticia.asp?codi=14 



Aqueta notícia té data del dia 7 de Febrer del 2008 !!
I el projecte possiblement haurà quedat arxivat en algun calaix de la Diputació de Barcelona i/o del Consell Comarcal del Baix Llobregat i/o de la Generalitat de Catalunya.

A vegades es veu clar la falta de sentit comú i de coherencia (entre discurs oficial i fets) de l'administració, sigui el nivell que sigui. Ja que no parem de sentir que hem d'utilitzar el transport públic i que, si es pot, utilitza la bicicleta o anar caminant perquè és saludable. Però després veiem que projectes que no comporten excessives compliacacions (com remodelar tot un barri o soterrar una carretera) com és la reforma de mobilitat de la C-245 després de 5 anys no han començat.


Com diu l'artícle de la web de la Diputació de Barcelona, tots els municipis per on pasa la C-245 han experimentat un destacable creixement demogràfic. A continuació afegeixo un quadre d'elaboració pròpia basats en dades del IDESCAT.




































Taxa de creixement 2002 - 2012
Cornellà de Llobregat 6,81
Sant Boi de Llobregat 3,78
Viladecans 11,98
Gavà 12,94
Castelldefels 28,60
TOTAL 11,25


Com veiem a simple vista al mirar aquestes taules és que totes les poblacions han incrementat força el seu número d'habitants des de fa més d'una dècada. Però la única reforma més destacada de la C-245 sembla que ha estat la instalació d'un radar en aquesta via entre Castelldefels i Gavà (fet més que comentat per Internet).

I justament és entre Castelldefels i Gavà on el continu urbà es trenca. Per cert, tram per on sovint es veu a persones que van vora la carretera caminant. Costaria molt ampliar una de les vores de la carretera per crear un carril bici o de vianants? Perquè tal i com està ara obliga a agafar bus, tren o cotxe per fer una distancia que es podria realitzar amb bicicleta en un no res. (Visualització a http://www.icc.cat/vissir3/index.html?Qtab7RDUy). Entenc que l'ajuntement de Gavà no realitzi aquesta obra que potser no li aporta cap benefici, però per això hi ha el Consell Comarcal, la Diputació o la Generalitat. No?

A més a més, també voldria fer un petit nota per qui planeja les línies de bus. Costaria molt que la línia L96 travesses el riu Llobregat i arribés a Cornellà? (http://www.emt-amb.com/Principales/TiraLinea.aspx?linea=212) Ho dic per no obligar als ciutadans a agafar un altre bus o tren per poder arribar a Cornellà i així arribar a la línia de metro L5, el tramvia T1 i T2 o a les línies R1 i R4 de rodalies RENFE. Tan costa comunicar la Platja de Castelldefels i Port Ginesta (municipi de Sitges) amb l'altre costat del riu Llobregat?

Ja ser que hi ha projectat plans per ampliar la L5 del metro i que la L9 arribi al Prat del Llobregat. Però ja fa molt de temps que això es diu ... i ja em vist que del projecte a la inauguració els anys passen.

Més informació relacionada:

Un carril bus de 12 km unirà per la C-245 Cornellà i Castelldefels
El Periodico
11/10/2008

Avança el carril bus de la C-245!!! 
Fòrum Ecomobilitat
12/02/2008

----

Plans d'urbanització al municipi de Gavà. 

Poc després de realizar aquesta entrada vaig veure en el diari una noticia estratament relacionada amb la carretera C-245. Justament la urbanització de l'únic tram no urbanitzat a tocar amb la C-245, la zona dels Joncs. 

Gavà ofereix un milió de metres quadrats per lluitar contra la crisi
http://epreader.elperiodico.com

Concretament la C-245 entre el quilòmetre 4 i 5. Vora la masia Rosés.

Font: ICC
Tal i com indica l'artícle, la zona "més singular sigui la que afecta l’àrea dels Joncs". Per què? Doncs perquè tal i com indica el mateix artícle "els Joncs forma part de l’única ruta verda que encara connecta el parc natural del Garraf amb les platges del delta".

Per aquesta raó l'alcalde de Gavà proposa que les futures empreses que s'hi instalin convisquin amb finques agràries. Possiblement sigui una gran oportunitat pel municipi, ja que una superficie tan gran d'espai en un lloc tan proxim a Barcelona i a importants infraestructures del pais és difícil de trobar en el 2013.

Aquesta àrea és una gran oportunitat per donar una empenta al municipi (i a les seves arques públiques). Ara bé, espero que tinguin present que actualment no és una "ruta verda" perquè sí. Sinó que tal espai és en realitat un conector fluvial natural entre el massis del Garraf amb el mar, Torrent de les Comes i la riera dels Canyars.--> Informació sobre el tema a:

- PLA INUNCAT  http://www.igc.cat/pdf/pubtec/2005_2006/2006_fleta_etal_cartografia.pdf

- GENCAT  http://www20.gencat.cat/docs/interior

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada