dijous, 8 d’abril del 2021

Model quatre esferes i la Edu Ambiental

Una de les qüestions interessants és esbrinar per què la gent fa o no fa el que toca. Per exemple, per què no recicla a ca seva si sap com funciona el sistema de la seva ciutat? o per què no recull els excrements del seu gos si sap que ho ha de fer i s'arrisca a una multa o a una mala mirada de la gent que l'envolta?

Per intentar esbrinar-ho podem seguir el següent model, les 4 esferes. Recordo que vam utilitzar aquest model per interpretar un gran volum de dades recollides de la ciutadania. El vaig trobar interessant i potser una manera nova per encarar campanyes de sensibilització d'una altre manera. 

Al meu paper, quan la gent ja sap que toca fer i a pesar de tot no ho fa. Crec que la part emocional és la més efectiva al públic en general ... "que toqui la fibra". Mentre que per alguns col·lectius concrets, mecanismes especialitzats, com per exemple apel·lar a la seva comunitat.  


Ø  MODEL DE LES 4 ESFERES :

Desenvolupament sostenible 

Hi ha moltes definicions sobre aquest concepte. Però accepta generalment aquesta => permet cobrir les necessitats sense hipotecar els recursos futurs. Incrementar la qualitat de vida sense sobrepassar la capacitat de càrrega. 

Revolució Sandwich

Des de dalt hi ha una pressió institucional a través de la legislació cada cop més estricta i restrictiva.

Des de baix pressió social pels mitjançant mecanismes d’influència.

Al mig, la majoria de la població que lluita per la supervivència o per arribar a final de mes. 

ECOFATIGA

El dèficit de gestió de la comunicació i el fet de que et tirin idees contraposades fa que el missatge es faci malbé. També es podria dir que l’alarmisme permanent sobre la responsabilitat del medi ambient podria ser contraproduent. O la falta de credibilitat o el cansament pels missatges ecologistes.


RACIONALITAT

La informació és necessària, però no suficient. conservacionistes

La conducta humana té una dimensió de racionalitat i de coherència interna, però el comportament no sempre és racional i coherent. 

EMOCIONALITAT

Remet als sentiments associats a: vivències, llocs i situacions reals o imaginàries.  

  • Positives: complaents, desitjades o fantasiejades. 
  • Negatives: experiències doloroses passades. Por al futur/risc percebut. 

INFLUÈNCIA SOCIAL 

Necessitat de pertinença, afiliació, sentir-se part. 

L'ésser humà tendeix a afavorir l’endogrup i seguir la seva norma (en presencia del grup, però no necessàriament en la seva absència).

Accions necessàries: detectar l’estructura associativa formal i informal; conèixer les Representacions Socials, teories implícites, valors i opinions compartides. Conèixer i actuar amb i sobre les líders d’opinió. ECOFEEDBACK SOCIAL

FUNCIONALITAT 

  • Recursos necessaris per facilitar la conducta 
  • Explicar com realitzar la conducta desitjada
  • Minimitzar esforç addicional en relació a conductes actuals 

No confondre el que correspon a un nivell normatiu i el que correspon al nivell de responsabilitat del ciutadà 

Acció bàsica: reduir inhibidors i facilitar la conducta

----

Un altre més conegut i interessant és la realització d’un DAFO 

DEBILITATS

AMENACES

FORTALESES

OPORTUNITATS

I el mòdel de sostenibilitat de 3 bolles ... o de 5


Per acabar, una campanya envers el reciclatge que a mi em va agradar com es va enfocar: 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada